معرفی صندلی و مبلمان فضای باز ایکیا

صندلی و مبلمان فضای باز به دلیل مقاومت بالا نسبت به شرایط محیطی از قبیل رطوبت و تابش نور خورشید، متفاوت از صندلی و مبلمان فضاهای بسته است. چوب یکی از متریالهای متداول دکوراتیو برای صندلی و مبلمان فضای باز به شمار می رود. ولی انتخاب چوب مناسب و مقاوم برای فضای باز چالش اصلی در انتخاب صندلی و مبلمان چوبی است. علاوه بر مقاومت بالای چوب در برابر عوامل طبیعی، قابلیت شکل پذیری و زیبایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سابقه طولانی استفاده از چوب در ساخت صندلی، میز، نیمکت و مبلمان فضاهای باز، چوبهای مقاوم بر این منظور را به خوبی در طول زمان مشخص کرده است. چوب اقاقیا، سرو، ماموت و راش از پر مصرف ترین چوبهای مورد استفاده در ساخت صندلی، میز، تخت و مبلمان فضای باز هستند.

مبلمان فضای باز در نقاط مختلف دنیا به روشهای مختلفی ساخته می شود. شرکتهای بزرگ سازنده مبلمان فضای باز، با مطالعه فرهنگها و شرایط محیطی متفاوت، صندلی و مبلمان را برای نقاط مختلف طراحی و تولید می کنند. چوب اقاقیا به دلیل کثرت رویش درخت اقاقیا در نقاط مختلف کره زمین بیش از بقیه انواع چوبها در معرض انتخاب شرکتهای تولید کننده صندلی و مبلمان فضای باز است. از نظر دوام و قیمت، چوب اقاقیا انتخاب مناسبی برای تولید در احجام بالا است. چوب درخت سرو نیز به دلیل مقاومت در برابر حشرات و وزن سبک، برای استفاده در فضاهای باز کاربرد دارد. رنگ پذیری مناسب چوب سرو و قابلیت حفظ رطوبت علاوه بر زیبایی، مقاومت این چوب را در برابر ترک خوردگی افزایش می دهد. البته نرمی چوب سرو، مقاومت آن را در برابر ضربه و خراش پذیری پایین آورده است.

ایکیا به عنوان بزرگترین تولید کننده مبلمان در دنیا ، بزرگترین شرکت مصرف کننده چوب در دنیا نیز می باشد. این شرکت که از سال 2008 تا کنون به عنوان بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی شناخته می شود، نزدیک به یک درصد از چوب مصرفی در دنیا را سالیانه در ساخت صندلی، میز، مبلمان، جاکفشی و دیگر مصنوعات چوبی مصرف می کند. آیکیا با بیش از 400 فروشگاه در 49 کشور دنیا، فروش سالیانه ای بالغ بر 36 میلیارد یورو در سال دارد که بخش عمده ای از آن مربوط به فروش صندلی، میز، مبلمان و محصولات چوبی فضای باز و بسته است.

آيكيا به پشتوانه تيم طراحي زبده و خلاق خود، به دنبال خلق محصولات چوبی ساده و سازگار با شرایط محیطی  بوده است. انتخاب متریال مناسب چوبی برای محصولات ایکیا نیازمند طی فرایند آزمایش و بازخوردهای مختلف از فرهنگهای مختلف در بازارهای هدف است. صندلي نانويي حصيري آيكيا، مثال خوبي براي تشریح اين نوع نگرش به طراحي دكوراسيون با استفاده از متریالهای طبیعی است. يكي از طراحان آيكيا به مدت 6 ماه در هند به بررسي رفتار و كاربردهاي خاص حصير مورد استفاده در اين صندلي پرداخته است و در نهايت موفق به طراحي اين صندلي شده است.